12 simptome mai puțin cunoscute ale anxietății

Anxietatea are multe simptome asociate despre care, nu de puține ori, ne este foarte greu să discutăm.

Fiind niște simptome destul de stigmatizate, pe care alegem să le ținem doar pentru noi și care ne pot da bătăi de cap mai ales când ne aflăm în prezența altor persoane, de multe ori ne simțim singuri și neajutorați  în legătură cu tot ceea ce experimentăm.

În cele ce urmează, o să discutăm puțin despre acele câteva simptome, mai puțin cunoscute și discutate, când vine vorba despre manifestările anxietății.

Și vom începe cu furia.

Furia

Furia este o emoție destul de inconfortabilă. De regulă, când suntem furioși, nu doar că ne este foarte dificil sa fim noi înșine dar, de cele mai multe ori, ne acuzăm și ne simțim rău în legătură cu sentimentele pe care le nutrim față de alții.

Este ceva despre care nu ne place să vorbim prea des, deoarece sentimentul de mânie ne poate face să ne privim și să ne simțim ca pe niște persoane teribile.

Anxietatea și furia pot să meargă mână în mână.

Anxietatea ne poate face să ne simțim iritabili, închiși și frustrați în legătură cu orice sau cu toate. Uneori, ne putem simți foarte ușor iritabili la zgomotele mediului înconjurător. 

De asemenea, putem deveni mai sensibili decât de obicei la propriile greșeli sau la ale celor din jur. Uneori, ne putem trezi că ne luăm de oameni fără niciun motiv.

Când vine vorba de autocontrolul nostru emoțional, astfel de trăiri ne pun bețe-n roate și ne dau senzația ca și când ne-am afla pe marginea prăpastiei.

Însă, dincolo de toată înverșunarea noastră, furia este un strigăt de ajutor, și ar putea fi singurul mod prin care ne putem exprima anxietatea care fierbe în interiorul ființei noastre.

Psihoterapia și dezvoltarea personală ne pot oferi o multitudine de soluții prin care putem face față furiei și, cu siguranță, nu suntem singurii care ne confruntăm cu ea.

Anxietate în timpul somnului

Din păcate, anxietatea nu dispare odată cu mersul la culcare. Nu ne putem refugia de ea în vise. Deși ne este destul de greu să o gestionăm în timpul zilei, anxietatea ne poate perturba și somnul.

Visând intens, devenim agitați în timpul somnului, ne răsucim și ne mișcăm pe toate părțile, uneori făcând chiar și atacuri de panică în timp ce dormim. De multe ori, ne trezim din aceste coșmaruri tremurând, transpirați și cu senzații intense de sufocare.

Acest lucru poate fi epuizant și ne poate afecta destul de mult calitatea somnului. Există multe dimineți când ne trezim simțindu-ne de parcă nu am fi dormit deloc.

Senzația de lipsă de aer

Când traversăm o perioadă anxioasă, ne putem lovi de senzații de sufocare și „a respira normal” poate deveni destul de complicat.

Uneori, simțim că nu avem suficient aer în plămâni și nu putem efectua o respirație completă.

Respirația superficială ni se accelerează și, pe măsură ce se instalează panica de a nu rămâne fără aer, cu atât ne simțim pieptul mai strâns și ne este din ce în ce mai greu să respirăm. Intrăm într-un cerc vicios.

Cu cât anxietatea crește, cu atât ne este mai greu să respirăm și, cu cât respirăm mai greu, cu atât vom deveni mai anxioși.

Tehnicile de respirație, cum ar fi conștientizarea inspirației prin nas și a expirației aerului prin gură, ne pot ajuta să preluăm controlul asupra respirației noastre, lucru ce poate ajuta la reducerea stării de anxietate.

Mai multe informații legate de senzațiile lipsei de aer din timpul stărilor de anxietate, precum și de explicațiile medicale ale acestor senzații puteți găsi la sfârșitul acestui articol.

Nevoia constantă de a merge la toaletă

Nevoia de a te duce la toaletă, la scurt timp după ce ai fost deja, poate fi un simptom comun al anxietății. Când suntem anxioși, devenim mai agitați și avem tendința să urinăm mai des.

Sentimentele de anxietate puternice ne pot provoca chiar și diaree.

Anxietatea face parte din răspunsul nostru în fața pericolului, din cele mai vechi timpuri ale dezvoltării noastre. Vorbim despre răspunsul “luptă sau fugi”. Ca parte a acestui răspuns, corpul nostru își golește intestinele, astfel încât să nu fie necesar să o facă în mijlocul unei lupte sau atunci când dorește să se retragă prin fugă. 

Acest simptom poate fi destul de incomod și de jenant atunci când își face loc în viețile noastre. Dar este, de asemenea, un simptom care apare foarte frecvent la cei care trăiesc cu anxietate.

Plângem sau ne simțim afectați de orice

Uneori, ne trezim că începem să plângem din senin și nici măcar nu știm de ce. Ne simțim foarte vulnerabili emoțional și facem o tragedie din orice ni se întâmplă.

Ne putem regăsi brusc inundați de lacrimi atunci când vărsăm din greșeală o ceașcă de ceai, sau când ne cade o felie de pâine pe jos.

Pot fi momente ale zilei în care ne simțim bine și totul pare a fi ok, și momente când brusc totul devine gri și ne lovește plânsul, aparent fără niciun motiv. 

Această nevoie de a plânge este adesea rezultatul creșterii anxietății care ajunge la punctul în care se poate revărsa și nu o mai putem conține altfel decât prin plâns.

Facem totul în grabă

Când suntem deosebit de anxioși, nivelul de adrenalină care circulă prin corpul nostru crește. Acest lucru ne poate face mintea și corpul să funcționeze mult mai repede decât în ​​mod normal.

Deoarece mințile noastre aleargă, ne trezim că începem să ne grăbim, să vorbim rapid și să facem totul foarte repede. Vorbim atât de repede încât devenim greu de înțeles atât pentru noi cât și pentru cei din jur.

De multe ori, lucrurile pe care le spunem ar putea să nu aibă atât de mult sens pentru ceilalți, deoarece poate fi foarte greu pentru ei să se acordeze la fluxul grăbit al gândirii noastre.

Ne simțim sufocați de mediul înconjurător

Uneori putem deveni atât de anxioși încât ne putem simți sufocați de mediul înconjurător, chiar și atunci când ne aflăm în propria casă.

Aceste senzații de sufocare sau de captivitate pot apărea și atunci când ne aflăm într-un autobuz sau într-un tren.

În încercarea de a evada din această sufocare, putem deveni atât de nerăbdători să coborâm din autobuz încât, din dorința de a părăsi zona sufocantă, ne trezim cum ne dăm jos la altă stație și ajungem undeva complet diferit față de locul unde ne-am fi dorit.

Nu doar că acest lucru este destul de incomod, dar ne poate crește și anxietatea vis a vis de călătoriile viitoare. Putem ajunge la punctul în care să ne simțim incapabili să folosim un mijloc public de transport.

Aceste senzații mai pot apărea, de asemenea, atunci când suntem la serviciu, când conducem mașina personală sau când ne aflăm într-o piață sau într-o toaletă publică.

În toate aceste situații și nu numai, anxietatea noastră poate atinge un nivel atât de deranjant, încât ne simțim captivi fizic și emoțional în acel loc.

Putem dezvolta chiar și o frică de a ne întoarce în acele locuri în viitor, retrăgându-ne și izolându-ne din ce în ce mai des în propria locuință.

Ticurile

Anxietatea ne poate determina să ne facem rău nouă înșine, uneori fără să ne dăm seama de acest fapt.

Acest lucru poate include stoarcerea coșurilor de pe corp, smulgerea părului din scalp, din sprâncene sau din alte zone ale corpului (tricotilomanie), roaderea unghiilor sau alte obiceiuri nesănătoase de acest fel.

Uneori suntem conștienți că facem toate aceste lucruri, alteori s-ar putea ca nici măcar să nu ne dăm seama.

Poate fi jenant, în special atunci când suntem expuși în fața altora, fiind foarte dificil să găsim o justificare pentru acest comportament.

Aceste obiceiuri nesănătoase, prin prisma consecințelor pe care le implică, reprezintă niște simptome generatoare de rușine și de nenumărate complexe. De aceea, este foarte important ca pacientul să recunoască problema sa, pentru a putea fi sprijinit.

Odată ce devenim conștienți de aceste obiceiuri nocive, există modalități prin care ne putem distrage pe noi înșine din fața acestor tentații.

De regulă, tratamentul implică mai multe tehnici diferite, inclusiv schimbarea obiceiurilor și controlul stimulilor. Aceste tehnici ajută persoanele să reziste tentației de a-și smulge părul atunci când simt nevoia să facă acest lucru, prin furnizarea și învățarea de comportamente alternative.

Dureri de cap și probleme musculare

Durerile persistente de cap ne pot afecta negativ calitatea vieții, iar calitatea scăzută a vieții ne poate provoca dureri de cap. E un cerc vicios în care principalul vinovat poate fi tot anxietatea.

Când suntem anxioși, de multe ori mușchii noștri se tensionează și, după un timp, devin încordați și dureroși. Aceasta poate fi o cauză a durerilor de cap, în special atunci când anxietatea este instalată deja de ceva vreme.

Ne putem confrunta și cu spasme musculare. Tensiunea musculară și spasmele sunt destul de frecvente atunci când suntem anxioși. Ele pot fi înfricoșătoare, în special atunci când nu avem motive să apară, fiind adesea involuntare.

De asemenea, pot fi inconfortabile, contracția repetată a mușchilor putând deveni foarte dureroasă.

Nu ne dăm mereu seama atunci când suntem tensionați, dar putem încerca să ne conștientizăm mai des corpul cu scopul de a observa atunci când suntem încordați și să încercăm să ne relaxăm.

Senzația că pierdem controlul și de paranoia

Anxietatea ne poate face paranoici. Există momente în care ne gândim că oamenii ne urăsc sau am putea crede că oamenii vorbesc în permanență despre noi sau ne vorbesc de rău în spatele nostru, în ciuda faptului că ei nu au nimic în mod special cu noi și nu ne împărtășesc aceste gânduri.

Gândirea paranoică însă nu pare a ține cont și de părerile celor din jur care ajung să fie interpretate în mod eronat, simțindu-ne urmăriți, amenințați sau persecutați.

De fiecare dată când managerul nostru ne vorbește sau interacționează mai puțin cu noi pe parcursul unei zile, am putea crede că vom fi concediați.

S-ar putea să ne facem griji în mod constant că o persoană sau un grup de oameni intenționează să ne rănească, să ne fure sau să ne modifice gândurile. Dintre aceștia, ar putea fi oameni pe care îi cunoaștem sau chiar cei care ne conduc, precum guvernul.

Toate aceste gânduri pot fi constante sau pot apărea doar atunci când suntem în mod special supărați sau stresați.

Probleme ale pielii (mâncărimi, iritații, erupții)

Anxietatea poate crea tot felul de probleme ale pielii, inclusiv erupții cutanate, eczeme și acnee. S-ar putea să ne simțim stânjeniți de felul cum arătăm sau să simțim nevoia să ne ascundem sau să ne retragem din mediul social.

Acest lucru poate face să ne fie și mai greu să ieșim din casă. Poate crea și mai multă anxietate care se poate manifesta în legătură cu felul în care arătăm, anxietate pentru ceea ce ar putea crede oamenii despre asta, și pentru impactul pe care îl poate avea asupra organismului nostru.

Cu cât suntem mai anxioși, cu atât efectul pe care îl poate avea asupra pielii noastre va fi mai dureros.

Probleme în exprimare

Anxietatea poate face să ne fie greu să ne exprimăm, mai ales atunci când intenția noastră se adresează persoanelor cu un statut mai special din viața noastră, ca de exemplu managerul firmei în care lucrăm, un profesor de la scoală sau o persoană de care ne place și pe care am vrea să o cucerim.

Ne putem găsi în situația în care ne simțim și suntem incapabili să vorbim. S-ar putea întâmpla din nou și din nou. Cu cât se întâmplă mai des, cu atât ne acuzăm mai mult și ne va fi mai greu să vorbim pe viitor.

Putem pierde încrederea în noi și în capacitatea oamenilor de a ne asculta cu empatie și fără prejudecăți.

Chiar și atunci când reușim să vorbim, ne vine foarte greu să lăsăm să curgă ceea ce aveam de spus. Uneori chiar ne putem bâlbâi. Cu cât suntem mai anxioși, cu atât bâlbâiala noastră poate deveni incredibil de frustrantă.

Deși simptomele anxietății se pot simți ca fiind stânjenitoare și rușinoase, ele nu reprezintă un lucru de care să ne fie rușine, fiind prezente, în proporții variabile, la majoritatea oamenilor cu care intrăm în contact.

Însă, uneori, anxietatea devine atât de copleșitoare încât cu greu reușim să-i facem față de unii singuri.

Atunci când începe să ne afecteze modul în care ne trăim viața, este important să ne îndreptăm atenția și către alte metode și surse de ajutor.

Există o mulțime de psihoterapeuți și specialiști în sănătate mintală care ne pot ajuta și care ne pot oferi metode destul de eficiente pentru a ne trata anxietatea cu succes.

Cu cât primim mai repede ajutor, cu atât ne vom simți mai bine și recuperarea se va face mult mai ușor.

Author: Gabi Enache

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *