Cum poate scrolling-ul pe rețelele de socializare să ne deterioreze creierul?

Este o dimineață normală, sună alarma și primul lucru pe care pui mâna este telefonul mobil. Arunci un ochi pe fugă la notificări, trecând cu vederea pe cele mai multe dintre ele, și deschizi curios Facebook-ul pentru a vedea ce s-a mai întâmplat în timp ce dormeai.

Este pauză, te așezi la masă, și îți lași email-ul deschis în timp ce mănânci, urmărind în același timp tweeturile pe care le-ai pierdut în ultimele ore.

După ce ai terminat de mâncat, este timpul să arunci un ochi asupra ultimelor postări de pe Instagram cu vacanțe tropicale perfecte, latte-uri cremoase sau cum arată o tartă cu mere fotografiată profesionist.

Înainte să-ți dai seama când a trecut timpul, ai terminat serviciul și te trezești că ai ajuns acasă. Fiind final de zi, vei simți nevoia să te relaxezi cu ceva bun de mâncare, așa că dai o tură de Pinterest căutând o inspirație nouă pentru cină.

Idei, fotografii, comentarii, “story-uri”, toate fac să-ți treacă ziua atât de repede, încât abia ai timp să îți percepi viața.

Scrolling-ul cronic cauzează pierderea capacității de a ne menține atenția concentrată.

În 2015, Microsoft Corporation a făcut un studiu asupra concentrării atenției, în urma căruia s-a constatat că oamenii reușesc o performanță a concentrării de maxim opt secunde.

Practic, celor implicați în studiu le-a fost incapabil să își mențină atenția concentrată pe o perioadă mai mare de opt secunde.

Bineînțeles, aici vorbim despre un eșantion. Atenția noastră nu a fost întotdeauna atât de scăzută.

Problema este că, am început să ne plictisim de aproape orice subiect chiar înainte de a descoperi măcar jumătate din acesta.

Ghici ghicitoare, cine să fie de vină oare?

Să fie social media?

În podcastul ei, Caroline Leaf, profesor și doctor în neuroștiințe cognitive ne explică faptul că, derulând pe rețelele de socializare, creierul nostru învață să acorde atenția unei postări timp de doar trei secunde, înainte de a trece mai departe.

Orice conține mai mult de trei rânduri de text ne pierde interesul destul de ușor.

De fapt, autoarea merge atât de departe încât afirmă că prea mult scrolling pe rețelele de socializare ne poate cauza apariția anumitor leziuni cerebrale.

Și are dreptate.

Evoluția ne-a învățat că atunci când anumite zone cerebrale nu ne mai sunt de folos, ele vor fi, în cele din urmă, eliminate.

Practic, folosindu-ne atenția susținută din ce în ce mai puțin, ne pregătim creierele să nu mai fie folosite la maxim.

Dacă lucrezi în domeniu sau ai ceva cunoștințe de marketing online (sau despre scris), știi deja cât timp dedică o persoană postărilor tale.

Să-i determini pe oameni să-ți citească un titlu până la capăt este o luptă constantă. Trebuie să faci titlurile cât mai „scurte și atrăgătoare”.

Obținerea unui click pe articol și citirea acestuia până la capăt este cu totul altă problemă.

Deci, când vine vorba de citit, cea mai mare bătălie se dă tot la menținerea atenției.

Lipsa atenției și superficialitatea contactului cu mediul înconjurător ne face să fim superficiali chiar și atunci când vine vorba de propriile nevoi. Începem să uităm cum să ne gestionăm emoțiile și ne este din ce în ce mai greu să creștem și să ne privim autentic.

Pierderea atenției ne face mintea să se orienteze spre fluxuri de gândire superficiale și mai ușor de manevrat.

Ne este mult mai ușor să dezvoltăm toleranță la durere decât să rămânem singuri cu gândurile noastre.

În realitate nu facem altceva decât să dezvoltăm toleranță la propriile nevoi.

Este foarte ușor să-ți distragi mintea într-o lume în care tehnologia este aproape întotdeauna la îndemână.

Problema este că facem toate aceste lucruri de bună voie și nesiliți de nimeni.

Deci, cum putem rezolva asta?

Primul pas pe care-l poți face este eliminarea tuturor aplicațiilor de socializare de pe pagina de start a telefonului tău.

Îți poți lăsa totuși aplicațiile de știri. În acest fel, atunci când îți vei debloca telefonul din plictiseală (lucru pe care îl facem cu toții destul de des), singurele aplicații pe care le vei vedea vor fi cele care ar încuraja un comportament productiv sau educativ.

Te vei încuraja astfel să faci ceva bun cu timpul tău, cum ar fi să citești un articol până la capăt în loc să dai scroll prin lucruri superficiale la nesfârșit.

Sunt lucruri simple care pot face minuni. Vei petrece din ce în ce mai puțin timp pe Facebook și Instagram și, în plus, o să ai ocazia să faci ceva bun pentru creierul și pentru sănătatea ta mintală.

Cum ne putem hrăni creierul într-un mod cât mai autentic și mai productiv, cu lucruri care să reprezinte mai mult decât niște simple distrageri?

Primul pas este să nu faci nimic.

Cu alte cuvinte, trebuie să înveți să stai cu tine.

Dacă ești unul dintre acei oameni care preferă acțiunea și nu suportă să stea singuri cu gândurile lor, îți recomand să încerci, măcar de curiozitate, opusul.

Creierul tău are nevoie de timp inactiv, mai ales după ce ai primit multe informații. Cu alte cuvinte, poți prelucra lucrurile mult mai bine dacă îți dai șansa de a gândi.

Ce se întâmplă dacă mintea ta este un loc teribil, deprimant?

Poți schimba asta, trebuie doar să o pui la treabă. În primul rând există o grămadă de metode eficiente prin care poți să-ți scoți mintea din această zonă depresivă.

Psihoterapia dă rezultate foarte bune și pare a fi de departe cel mai bun aliat pentru ca schimbarea să se petreacă într-un mod cât mai autentic și mai durabil.

Dacă te sperie ideea de psiholog, poți încerca cu încredere sportul, yoga, tehnicile de mindfulness sau activitățile în aer liber. Ieșitul în oraș cu prietenii este la fel de neprețuit.

Indiferent de metoda pe care o alegi, este foarte important să implice un contact cât mai bogat cu realitatea.

Antrenamentul este cheia. Putem reconstrui tot ce am pierdut în trecut.

Creierul se poate remodela în funcție de experiență. Cu fiecare pas, vom forma noi conexiuni cerebrale capabile să ne scoată din cercul vicios în care am ajuns.

Dr. Caroline Leaf vine și ne confirmă toate aceste lucruri.

În cartea sa, „Pune-ți creierul în funcțiune”, aceasta ne demonstrează cum creierul are puterea de a-și reface conexiunile cerebrale atunci când este supus la experiențe noi și pozitive.

Autoarea ne vorbește despre victimele unor leziuni traumatice ale creierului care și-au vindecat rănile prin crearea de astfel de rețele noi, majoritatea dintre ei ducând în prezent o viață normală.

Vorbim aici de răni grave. Inhibarea rețelelor neuronale ale atenției ca urmare a scrolling-ului superficial pe rețelele de socializare nu reprezintă nimic în comparație cu celelalte leziuni.

Și totuși, capacitatea de a rescrie toate aceste circuite este posibilă și nelimitată.

Te invit să citești acest extras din carte, în care autoarea ne vorbește despre o fată care a suferit leziuni cerebrale traumatice în urma unui accident de mașină:

„Am văzut cele mai mari schimbări la pacienții care au ales voința și persistența de a-și concentra toată atenția asupra îmbunătățirii abilităților și refacerii funcționării cerebrale. De exemplu, unul dintre pacienții mei a fost într-un accident de mașină când era un copil de liceu, accident care l-a lăsat cu leziuni cerebrale extreme. Neurologul și alți medici le-au spus părinților să nu-și facă speranțe pentru copil de a fi mai mult decât o „legumă”. Chiar și atunci când dezvoltarea cerebrală a ajuns la nivelul clasei a IV-a, medicii au spus că aceasta este limita ei. Din fericire, copilul și familia sa au ales să nu acorde atenție celor spuse de medici și au decis să-și concentreze în continuare atenția asupra a ceea ce-și doreau de la viață. În cele din urmă, pacientul a reușit să-și construiască rețele noi în creier, concentrându-se pe ceea ce-și dorea să fie, străduindu-se să facă toate aceste lucruri posibile.

A vorbit cu mine despre obiectivele și viziunea ei și am lucrat împreună, făcând pași mici, lucrând constant pentru atingerea lor. Erau momente în care voia să renunțe, dar mereu se ridica și continua. Beneficiile au fost evidente. Nu numai că a reușit să-i ajungă din urmă cu studiile pe foștii colegi, dar a continuat, de asemenea, clasa a XII-a și studiile de după liceu. Nu numai că și-a restabilit nivelul inițial, dar și-a depășit cu mult limitele funcționării ei.”

În afară de cele enumerate mai sus, sunt o mulțime de alte modalități prin care ne putem exersa atenția și putem spori numărul de conexiuni cerebrale implicate în acest proces.  

Citește o carte.

Ce cale mai bună există de a petrece o oră din viața ta?

O parte din timpul pe care-l câștigi renunțând la ecran, ți-l poți petrece antrenându-ți creierul să stea concentrat pe povestea frumoasă a unei cărți.

Nu ai suficient timp?

Ia o carte la tine pe oriunde mergi. Sunt sigur că vei întâmpina situații  în care vei fi nevoit să aștepți după ceva sau după cineva măcar 15 minute. În loc să petreci timp pe telefon în timp ce aștepți ca prietenul sau clientul tău să apară la întâlnire, citește câteva pagini dintr-un roman.

Citiți un articol.

Dacă deja ai ajuns până aici, felicitări. Și nu mă refer la articolul în sine ci la faptul că ți-ai exersat suficient atenția și răbdarea pentru a face acest pas.

Știu cât de mult mă lungesc cu majoritatea articolelor postate pe acest site.  

Însă, cu cât este mai lung, cu atât mai bine. Pentru unii, acest lucru nu va fi la fel de ușor ca citirea unei cărți, dar merită. Dacă dorim să ne recâștigăm atenția, trebuie să lucrăm pentru asta.

Sfatul meu? Nu sări peste paragrafele lungi.

Da, știu cât de înfricoșătoare pot fi. Ideea aici este să faci ceva bun pentru creierul tău.

Acceptă provocarea!

Ieși afară (și nu te uita la telefon).

Dacă nu ai vreun apel sau mesaj urgent de primit, mai bine lasă-l acasă.

Acordă-ți timp ție și gândurilor tale în timp ce faci o plimbare în jurul blocului sau într-un parc din apropiere.

Stimulează-ți creativitatea.

Aproape că toată lumea are o latură creativă. Indiferent dacă pictezi, gătești, desenezi, prelucrezi lemnul sau scrii, fă ceva care să-ți stimuleze creativ creierul. De obicei, acest lucru aduce și o perspectivă mai pozitivă asupra vieții.

Ascultă un podcast.

Dacă ești interesat să afli mai multe despre conexiunea minte-corp, aș recomanda cu încredere podcastul Dr. Caroline Leaf.

În caz contrar, mergeți și explorați! Găsiți ceva care vă interesează și ascultați-l!

Nu stați pe telefon în timp ce mâncați.

După cum am menționat mai sus, creierul nostru are nevoie de timp inactiv.

Cercetătorii au descoperit că, fiind implicați activ, trup și minte, în activitatea mâncatului, ne  ajută la relaxarea proceselor mintale. Acordând atenție activității în care ești angrenat, este o formă eficientă de mindfulness.

Creierul nostru este capabil de lucruri uimitoare.

În loc să îl lăsăm să cadă pradă dependenței de ecrane, trebuie să fim dispuși să îl folosim așa cum a fost el conceput pentru a fi utilizat.

Author: Gabi Enache

1 thought on “Cum poate scrolling-ul pe rețelele de socializare să ne deterioreze creierul?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *