Vi s-a întâmplat vreodată să deschideți telefonul sau laptopul în ideea că veți scrie doar un e-mail trezindu-vă după câteva ore, pierdut prin diferite pagini și aplicații precum Aliexpress, Fashiondays, Fashionnova, Aboutyou etc neștiind ce s-a întâmplat?
V-ați întrebat de ce petrec oamenii atât de mult timp navigând pe magazinele online?
Cum devin atât de absorbiți de ecrane încât uită și cele mai esențiale lucruri pe care le aveau de făcut?
Totul se rezumă la modul în care agenții de publicitate îți fac creierul să reacționeze la mesajele lor de marketing.
Mintea inconștientă are nevoie de doar câteva milisecunde pentru a reacționa la o reclamă bine pusă la punct. Mult mai rapid decât poate creierul nostru conștient să perceapă.
Oamenii nu aleg și nu pot alege felul în care consumă publicitatea. Nu prea depinde de noi.
În ultimul secol, publicitatea a fost cea care a introdus noi modele de comportament, ne-a definit tendințele și a creat majoritatea normelor sociale din lumea modernă.
Practic, publicitatea a ajuns să creeze pentru comportamentul nostru un răspuns automat, pavlovian.
Ne manifestăm interesul pentru un brand în detrimentul altuia însă, de cele mai multe ori, nu știm exact de ce.
Este, în primul rând, un joc al valorii și al identității personale.
Produsele pe care le alegem ne fac să ne simțim mai speciali și diferiți de cei din jur. Ne conferă un sentiment aparte al identității personale.
Acest lucru se numește condiționare emoțională iar publicitatea profită din plin de această nevoie umană de a fi văzuți, plăcuți și chiar invidiați de cei din jur.
Drept urmare, publicitatea a evoluat prin crearea unor răspunsuri emoționale care se manifestă dincolo de facultățile „raționale” ale creierului.
Așadar, ce se întâmplă în creierul nostru atunci când privim reclame?
În primul rând, atunci când vedem o reclamă, reacțiile noastre emoționale sunt aproape instantanee.
Descoperirile recente din neuromarketing confirmă faptul că amintirile sunt structurate doar prin intermediul emoțiilor. Iar deciziile de cumpărare sunt luate chiar și cu 6-10 secunde înainte de a putea reacționa rațional.
Astfel, cei care cred că pot bloca total publicitatea prin control emoțional și detașare se înșală amarnic.
În momentul în care te uiți la o reclamă, cazi pradă farmecelor sale cu mult înainte de a mai putea să reacționezi în vreun fel.
Răspunsul este cât se poate de de puternic și de inconștient.
Potrivit unui studiu publicat în Journal of Marketing Research, striatumul ventral reprezintă „locul dulce al creierului”, acolo unde publicitatea își face de cap.
Cei care creează reclame, doresc să stimuleze fix acele părți ale creierului implicate în răspunsurile noastre automate și în recompensă.
Țintind către „centrul de recompensă”, agenții de publicitate vor avea șanse mult mai mari de a-și vinde produsele.
Cu toate acestea, suntem cât se poate de diferiți.
Cu toții avem răspunsuri emoționale în fața unor stimuli. Pur și simplu așa am fost creați.
Iar noi, ca oameni, suntem creaturi foarte emoționale, indiferent dacă ne place sau nu.
Creierul nostru va pune întotdeauna emoția pe primul loc oferind nenumărate oportunități agenților de publicitate.
Există vreo modalitate de a înfrâna tot acest proces?
Cu siguranță, da!
Însă vom vorbi mai pe larg într-un articol viitor.
Sursa studiului: