Cum ne putem ajuta copiii să-și îmbunătățească funcționarea creierului?

Vă amintiți când v-ați oprit ultima dată, din ceea ce făceați, pentru a mirosi o floare?

Sau pentru a fi atenți, preț de câteva momente, la zgomotele din jur?

Ne spălăm pe dinți în timp ce vorbim la telefon sau ascultăm un clip pe youtube.

Mâncăm în timp ce scriem e-mailuri sau mesaje pe whatsapp.

Sunt multe de făcut, iar zilele ni se par tot mai scurte.

Programul ne este full de fiecare dată și, nu de puține ori, suntem la limita răbdării. Ne folosim timpul în toate părțile și uneori avem impresia că nu am făcut mare lucru.

Iar asta, deoarece, nici nu am terminat bine o sarcină, că ne gândim la următoarea.

Copiii, însă, sunt diferiți.

Ei se nasc cu această abilitate care nouă, adulților, a început să ne lipsească tot mai mult.

Abilitatea de a trăi în momentul prezent.

Copiii au o curiozitate aparte pentru lume și pentru modul în care funcționează lucrurile și sunt preocupați, în cea mai mare parte, doar de ceea ce se află în fața lor.

Blocurile de Lego, asamblarea unor figurine și clădiri, cărțile de joc sau de colorat, puzzle-uri simple.

Toate sunt realizate în aici și acum.

Dar, undeva între frumusețea jocului și nevoia de a crește, acel sentiment de inocență se pierde, fiind înlocuit de grijile vârstei adulte moderne.

Mai precis, atunci când influența părinților, profesorilor sau a personajelor de televiziune începe să joace un rol în gândirea și existența copiilor, aceștia încep să preia caracteristicile și preocupările tipologiilor mentalității adulte.

Și vor începe, la rândul lor, să trăiască pe pilot automat.

Ei, pur și simplu încep să imite comportamentele persoanelor din jurul lor, indiferent că vorbim de mediul fizic sau virtual.

Modelul de „viață pe pilot automat” a determinat oamenii de știință și cercetătorii să-și pună întrebări serioase la dezvoltarea cerebrală a celor mici.

În urma numeroaselor studii, despre care vom discuta puțin mai jos, aceștia au căzut în unanimitate de acord că soluția constă în încetinirea ritmului alert al vieții și concentrarea pe momentul prezent.

Cum să ne facem copiii mai atenți, mai conectați la prezent și mai ancorați în realitate?

O primă soluție o reprezintă exercițiile cognitive realizate cu ajutorul tehnicilor de mindfulness adaptate la copii.

Aceste exerciții cognitive implică tehnici de reducere a stresului extrase din meditația budistă.

Cercetările realizate asupra beneficiilor tehnicilor de mindfulness au dezvăluit o serie de beneficii, destul de relevante, pentru creierul aflat în continuă dezvoltare al celor mici.

Mai precis, vorbim despre îmbunătățirea atenției, concentrării și îmbunătățirea memoriei și a capacităților de organizare și planificare.

În plus, deoarece aceste tehnici se bazează pe autocontrol, s-a dovedit că pot aduce beneficii asupra comportamentului copiilor agresivi și anxioși, prin reducerea intensității emoționale din fața unei situații.

Cum funcționează?

Cercetările au identificat că, atunci când vine vorba despre dezvoltarea creierului copilului, o zonă centrală care stă la baza majorității comportamentelor încă din copilărie este funcționarea executivă.

Funcția executivă este formată dintr-un un set de procese mentale pe care le folosim pentru a efectua activități precum planificarea, organizarea, concentrarea atenției, amintirea detaliilor, gestionarea timpului și a spațiului.

Este suficient să spunem că acest procese joacă cel mai important rol în dezvoltarea abilităților academice și în inteligența emoțională a copiilor.

De exemplu, un copil cu funcția executivă slabă poate prezenta dificultăți în îndeplinirea sarcinilor școlare, în depășirea cu succes a provocărilor legate de comunicare și a dificultăților de adaptare la situații noi. Acest lucru se poate manifesta printr-o capacitate de concentrare insuficientă, deficitară, prin distragere repetată de la activități și prin unele acte impulsive sau izbucniri emoționale.

Cortexul prefrontal și cingulatul anterior sunt principalele regiuni ale creierului responsabile de funcționarea executivă și continuă să se dezvolte pe tot parcursul adolescenței. Prin urmare, explorarea modalităților de promovare a maturității acestor zone la începutul vieții oferă un potențial foarte valoros de îmbunătățire emoțională și intelectuală a celor mici.

Care este legătura dintre funcțiile executive și tehnicile de mindfulness adaptate pentru copii?

Conform Journal of Applied School Psychology, practicile de mindfulness sunt exerciții care promovează concentrarea asupra experiențelor din momentul prezent, și au capacitatea de a  îmbunătăți funcționarea executivă a creierului.

Aceste practici sunt asociate cu o creștere a activității în cortexul prefrontal, îmbunătățind capacitatea de planificare și de concentrare a atenției, concomitent cu scăderea activității în amigdalele cerebrale, structură a creierului asociată cu procesarea fricii și a anxietății.

Deoarece funcționarea acestor regiuni cerebrale este atât de strâns interconectată, antrenarea și îmbunătățirea atenției poate oferi beneficii și celorlalte domenii de funcționare, cum ar fi gestionarea emoțiilor.

Practic, cu ajutorul acestor tehnici, copiii voștri vor fi mai concentrați, mai atenți și mai echilibrați emoțional.

Acest lucru a fost demonstrat cu ajutorul unui studiu realizat pe copii cu vârste cuprinse între 9 și 13 ani care au participat la un program de 12 săptămâni cu exerciții zilnice de conștientizare a respirației și un exercițiu de yoga realizat săptămânal.

În urma aplicării testelor la finalul acestui program, copiii au înregistrat o îmbunătățire a atenției și a abilităților sociale, precum și o scădere a anxietății, comparativ cu grupul de control.

De asemenea, s-a constatat existența unui sentiment crescut de calm și un somn mai bun la sfârșitul antrenamentului.

Mai mult, copiii cu cele mai mari dificultăți de concentrare la început, au înregistrat cele mai evidente îmbunătățiri în urma antrenamentului.

Practicând mindfulness, ne schimbăm de fapt creierul printr-un concept numit neuroplasticitate. Acest fenomen permite creierului să se îmbunătățească în mod constant, prin crearea de noi rețele și căi neuronale.

Un studiu publicat în Journal of Psychiatry Research a constatat că meditația produce modificări ale substanței gri a creierului, în timp.

Această parte vitală a sistemului nervos central este formată din corpuri de celule neuronale care generează impulsuri nervoase pentru toate tipurile de funcții cerebrale (controlul mușchilor, percepția senzorială, auzul, memoria, emoțiile și vorbirea) și care care asigură comunicarea în toate zonele creierului și în corp.

Nivelurile mai scăzute de substanță cenușie sunt asociate cu tulburări psihiatrice, în timp ce nivelurile crescute sunt asociate, printre altele, cu o mai bună funcționare a memoriei precum și o capacitate decizională și de procesare a gândirii sporită.

Unii cercetători ajuns la concluzia că materia cenușie este cheia inteligenței.

Într-un alt studiu, au fost efectuate scanări RMN ale creierului pe un număr de 16 participanți, cu două săptămâni înainte de a începe un program de reducere a stresului pe bază de mindfulness (RSBM) și după cele 8 săptămâni de antrenament RSBM.

Participanții au raportat că au petrecut în medie 27 de minute pe zi practicând exerciții de mindfulness.

În plus față de chestionarele completate de participanți, care au indicat îmbunătățiri semnificative ale conștientizării de sine și ale atenției în comparație cu grupul de control, scanările imagistice ale creierului au arătat o creștere importantă a densității materiei cenușii în hipocamp – nodul central de memorie și învățare al creierului.

De asemenea, au mai fost înregistrate îmbunătățiri la nivelul structurilor cerebrale asociate conștiinței de sine și empatiei.

Rezultatele au demonstrat că practicarea tehnicilor de mindfulness contribuie la îmbunătățirea dispoziției și la scăderea ratei de depresie și a comportamentelor de auto-vătămare, precum anorexia și bulimia.

În încercarea de popularizare a beneficiilor pe care le au tehnicile de mindfulness asupra copiilor, organizații precum Fundația IBREA sau Programul MindUP, susțin proiecte de educație în întreaga lume, cu scopul de a îmbunătăți viitorul și bunăstarea celor mici.

Programul IBREA de educație holistică bazată pe creier combină tehnicile tradiționale minte-corp cu descoperirile neuroștiințelor pentru a crea exerciții fizice, emoționale și cognitive, tehnici de respirație și jocuri cu scopul de a îmbunătăți și echilibra funcționarea cognitivă și emoțională a copiilor.

Programul MindUP, este o organizație axată pe cercetare, care își propune să îmbunătățească abilitățile sociale și emoționale ale elevilor, să îi ajute să se simtă mai conectați la comunitatea lor și să-și îmbunătățească performanțele academice.

Tehnicile de mindfulness pentru copii nu sunt foarte diferite de cele pentru adulți.

Deși își au originea în tradiția budistă, este important să ne dăm seama că nu reprezintă același lucru cu meditația tradițională.

Scopul acestora nu este de a atinge un nivel superior de conștiință, ci de a avea o conștientizare crescută a momentului prezent.

Așadar, nu este nevoie să vă înscrieți copiii la retrageri de meditație pentru ca aceștia să poată beneficia de avantajele acestei practici.

Rezultatele studiilor de mai sus au evidențiat destul de clar faptul că beneficiile nu vor întârzia să apară odată cu progresul.

Cu alte cuvinte, începeți cu pași mici și păstrați cele 20 de minute de antrenament în fiecare zi.

Vă puteți folosi de diferite tehnici și obiecte pentru a direcționa atenția celor mici, despre care vom discuta în rândurile următoare.

Mintea unui copil este mult mai imaginativă decât cea a unui adult.

Copiii se descurcă cel mai bine cu creativitatea și diversitatea așa că, primul pas este să-l mențineți deschis și interesat.

Indiferent că vorbim de filme, desene animate, cărți, umor sau mâncare, toate pot fi incorporate în exercițiile de mindfulness.

O modalitate de a introduce mindfulness este de a direcționa atenția către lucrurile din imediata lor apropiere.

Într-un exercițiu numit „Participarea la simțuri”, copiii sunt puși să își folosească toate cele cinci simțuri pentru a descrie detaliile unui obiect. În primă fază ne putem folosi de o stafidă sau o bucată de popcorn, sau orice altceva ar avea poftă să mănânce.

Mâncarea nu își păstrează interesul?

Încercați cu o jucărie în miniatură (o mașină sau o figurină de păpușă), o imagine sau orice altceva se află în jur.

Lucrul cel mai important aici este de a ne asigura că sunt conștienți și implicați în activitatea lor.

Încurajându-i să conștientizeze toate aceste detalii, vor învăța să se concentreze și să acorde mai multă atenție asupra a ceea ce se află în fața lor.

Unul dintre cele mai popularizate exerciții îl reprezintă numărarea respirației.

Câteva seri pe săptămână, vă puteți invita copiii într-o cameră, fără televizor sau ale surse de distragere, pentru a petrece o perioadă liniștită de timp.

Aici, durata parcurgerii acestui exercițiu poate varia în funcție de capacitatea copilului de a rămâne atent și concentrat.

Important este să se înceapă cu pași mici și, prin antrenament progresiv, să se îmbunătățească aceste abilități ale copiilor de a rămâne concentrați si atenți la exercițiu.

După ce vă găsiți o poziție confortabilă, închideți ochii și vă concentrați asupra respirației, observând cum intră și cum iese din corp.

 În funcție de vârsta copilului, puteți recurge și la numărarea în liniște a respirațiilor.

Chiar dacă, la început, veți practica acest exercițiu preț de doar câteva minute, cu timpul durata va crește, devenind o rutină importantă care vă va ajuta să fiți mai concentrați și mai relaxați în momentul prezent.

Alte idei de mindfulness mai pot include o plimbare săptămânală într-o zonă retrasă din natură, sau alte activități simple precum acelea în care copiii ajută la prepararea cinei.

Cheia este de a menține nivelul distragerii la minim, astfel încât să poată fi conștienți de momentul prezent.

Mintea este la fel ca un mușchi. Cu cât exersați mai mult acele abilități de care aveți nevoie, cu atât devine mai puternică și mai eficientă în timp.

Antrenarea atenției necesită timp atât pentru copii, cât și pentru părinți.

Este nevoie de practică, implicare și susținere din partea tuturor.

Dar, pe măsură ce copiii și adolescenții încep să învețe aceste tehnici, vor deveni mai conștienți de propriile simțuri, de ceea ce fac și de felul în care se simt.

Acest lucru nu numai că îi va ajuta să devină mai conștienți de sine, dar vor învăța și cum funcționează mintea și procesele lor de gândire.

La final, concluzia este următoarea:

Când trăim într-o lume în care se întâmplă atât de multe lucruri, în care sunt prea multe de făcut și fără timp pentru a le face pe toate, pierdem din vedere lucrurile care contează cu adevărat.

Din fericire, există o multitudine de modalități pentru a întrerupe rutina pilotului automat, prin care putem învăța să trăim conectați și atenți la realitate.

Nu mâine, nu ieri, ci în momentul prezent.

Poate că nu este întotdeauna ușor însă, chiar și cel mai mic pas făcut în direcția corectă va deveni în final cel mai mare pas din viața ta.

Acesta este singurul mijloc prin care conexiunile cerebrale vor fi modificate subtil, conducând la cele mai benefice și majore schimbări în creierul copiilor tăi.

Author: Gabi Enache

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *