De ce căscăm când suntem anxioși?

A căsca este ceva normal pentru majoritatea dintre noi.

Însă pentru oamenii de știință, această reacție des întâlnită a fost învăluită pentru mult timp în mister.

În cultura noastră, căscatul este asociat cel mai adesea cu oboseala sau cu lipsa somnului.

În multe cazuri însă, acesta poate fi rezultatul modului în care corpul nostru răspunde la anxietate, mai precis o reacție ce apare ca urmare a traversării unei perioade încărcate de anxietate.

Dintre toate reacțiile fizice neobișnuite cauzate de anxietate, căscatul se pare ca este printre cele mai ciudate. Cu toate acestea, motivul pentru care căscăm excesiv în astfel de situații este destul de simplu.

În crizele de anxietate, corpul dvs. are tendința de a se hiperventila. Iar toată această hiperventilație este caracterizată de respirații dese și superficiale.

Astfel, când începeți să vă hiperventilați, corpul dumneavoastră are senzația că nu efectuează o respirație completă și, prin urmare, simte că nu-i ajunge aerul inhalat.

Ca răspuns la această stare el încearcă să caște, deoarece căscatul extinde cutia toracică și trimite un semnal creierului prin care-i transmite că acea respirație completă a fost realizată.

Așadar, căscatul încearcă să spună corpului dvs. că totul este ok și că ar trebui să se relaxeze. 

Care este legătura dintre căscat și sănătatea creierului uman?

Cum spuneam, căscatul voluntar a fost folosit deseori ca un mijloc eficient de reducere a tensiunii din gât și a anxietății.

Însă câteva studii recente bazate pe scanarea creierului, efectuate de trei cercetători ai Institutului de Neurologie din Londra și publicate în lucrarea “Căscatul contagios și creierul uman” (Contagious yawning and the brain) de către Cognitive Brain Research în 2005, au arătat cum căscatul induce o activitate neuronală unică la nivelul precuneusului din creier. 

Precuneusul, sau lobul patrulater, joacă un rol central în conștiință, autoreflecție și refacerea memoriei și reprezintă una dintre cele mai atinse zone de afecțiunile bătrâneții și de problemele de deficit de atenție.

Dacă vom căsca deliberat, ne vom putea întări această parte importantă a creierului.

Căscatul este un mecanism foarte eficient și pentru sporirea stării de veghe, acesta fiind implicat în reglarea stării de trezire și a somnului.

Un exercițiu de căscat voluntar timp de 3 minute poate fi asociat cu multe beneficii, printre care reducerea stresului și a anxietăți, sporirea stării de veghe, creșterea conștiinței sociale și de sine, relaxarea corpului și întărirea memoriei.

Pentru mai multe informații vizitați:

https://www.researchgate.net/publication/7915432_Contagious_yawning_and_the_brain

Author: Gabi Enache

1 thought on “De ce căscăm când suntem anxioși?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *