Cunoaște-ți creierul – Serotonina sau „hormonul fericirii”

Serotonina este neurotransmițătorul cel mai implicat și în legătura dintre corp și minte.

De la emoții la mișcare, de la fericire la tristețe, este substanța chimică cu cel mai mare impact asupra stării noastre de bine.

Deși serotonina este produsă în creier, acolo unde își îndeplinește funcțiile sale principale, aproximativ 90% din cantitatea de serotonină furnizată se găsește de fapt în tractul digestiv și în trombocitele din sânge.

Cu toate că numeroase studii au demonstrat că nivelurile scăzute de serotonină din creier au fost asociate cu depresia, relația dintre serotonină și depresie rămâne, totuși, destul de confuză. Astfel, nu este încă destul clar dacă nivelurile scăzute de serotonină cauzează depresie sau dacă depresia determină o scădere a nivelurilor de serotonină.

Din cele aproximativ 40 de milioane de celule ale creierului, cele mai multe sunt influențate direct sau indirect de serotonină. Acest fapt include celulele creierului legate de starea de bine, dorința și funcția sexuală, apetitul, somnul, memoria și învățarea, reglarea temperaturii și o bună parte din comportamentele noastre sociale. 

Iată câteva exemple:

·              Coagularea sângelui – celulele trombocitare din sângele dumneavoastră eliberează serotonină atunci când aveți orice fel de leziuni ale țesutului organismului, cum ar fi o tăietură. Acest lucru are ca rezultat vasoconstricția (o îngustare a arterelor mici în sistemul dumneavoastră circulator), ceea ce încetinește fluxul sanguin ca parte a procesului de coagulare a sângelui.

·                Digestia – serotonina joacă un rol în funcțiile intestinelor, precum și în reducerea apetitului pe măsura ce mănânci. Atunci când mâncați ceva care este iritant sau toxic pentru sistemul dvs. digestiv, intestinele încep să producă mai multă serotonină. Această serotonină suplimentară ajută la mutarea alimentelor care vă fac rău, astfel încât ele ajung să fie expulzate din corpul dumneavoastră mult mai repede.

·                 Funcția sexuală – Cu toții am observat că, atunci când bem un păhărel, ne simțim mai dezinhibați și ne vine mai repede cheful de prostii…Se crede că, intensificarea dorinței sexuale asociată consumului de alcool, se datorează nivelurilor scăzute de serotonină. Pe de altă parte, persoanele cărora le sunt administrate medicamente care produc niveluri de serotonină mai mari decât cele normale, se confruntă de regulă cu scăderea dorinței sexuale.

Fericirea nu se obține individual.

Cercetări recente au descoperit o legătură între serotonină și tulburarea afectivă sezonieră (depresia de iarnă). Oamenii pot fi afectați de această tulburare în timpul lunilor de iarnă, când nivelurile și perioada de lumină naturală scad.

Acest lucru poate provoca o stare de spirit mai scăzută, urmată de lipsă de energie și întreruperi dese ale somnului.

Soarele poate declanșa nu doar producția de vitamina D, ci și de serotonină.

Așa că, „luminându-vă” zilnic, chiar și în lunile de iarnă, v-ar putea ajuta la îmbunătățirea stării dumneavoastră de spirit.

Exercițiile fizice, atunci când sunt efectuate în aer liber, pot avea beneficii duble pentru sănătatea dumneavoastră fizică și mentală.

Datorită luminii naturale vă puteți spori secreția de serotonină, lucru ce poate reduce riscul de depresie și oferă o stimulare imediată a dispoziției. Veți avea un sistem cardio-vascular mai sănătos și, în plus, eliberând endorfine, acest lucru vă va ajuta la depășirea cu succes a stresului zilnic.

În încheiere, nu uitați că suntem ființe sociale, orientate spre a oferi și a primi ajutorul celor din jur. Aceste lucruri ne fac să ne simțim bine și să fim mândri de noi și de realizările celorlalți.

Sentimentele, de toate felurile, sunt cheia spre o viață echilibrată emoțional. De aceea, cel mai bun lucru este să le trăim și să le împărtășim în compania celor dragi.

Valorile comune și iubirea față de oameni sunt cel mai sănătos liant al societății noastre.

Legăturile sunt în mare parte bazate pe serotonină. Lipsa ei este ceea ce ne scoate din umbra singurătății și a valorilor materiale, cu scopul de a ne mobiliza să ne găsim sensul în lume și să legăm relații de prietenie, iubire și respect.

Author: Gabi Enache

2 thoughts on “Cunoaște-ți creierul – Serotonina sau „hormonul fericirii”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *